Zmiany zwyrodnieniowe stawów kolanowych – dotyczą większości ludzi w starszym wieku. Są związane ze zużyciem się tkanek ochronnych w stawie kolanowym – głównie chrząstki stanowiącej powierzchnię stawową. Uszkodzenie – popękanie, wytarcie chrząstki zależy w dużej mierze od genetycznych predyspozycji, nadwagi, wykonywanej pracy, przebytych mikro urazów lub urazów stawu kolanowego, przebytych chorób – w tym RZS i wielu innych czynników. Uszkodzenia i ubytki ochraniającej staw chrząstki są przyczyną nasilających się stopniowo zmian funkcjonalno-strukturalnych stawów. Pojawiają się bóle – początkowo przy obciążeniu, chodzeniu, w bardziej zaawansowanych stanach nawet w czasie spoczynku.

Wszystkie sposoby leczenia zachowawczego – przeciwbólowe, przeciwzapalne leki niesterydowe i sterydowe podawane doustnie, domięśniowo lub w postaci iniekcji dostawowych, wszystkie rodzaje fizjoterapii (rozgrzewanie, oziębianie, pole magnetyczne, laseroterapia itd.) działają wyłącznie na objawy choroby, chwilowo zmniejszając stan zapalny i ból. Wszelkie preparaty, na przykład zawierające siarczan glukozaminy (Arthryl, Artresan, Arthrostop i wiele innych) okazują się również bezskuteczne z prostej przyczyny – chrząstka stawowa jako tkanka nieunerwiona z definicji nie podlega procesowi regeneracji.

Skuteczną metodą leczenia jest artroskopia diagnostyczno-terapeutyczna stawu kolanowego polegająca na usunięciu zwyrodniałych tkanek stawu kolanowego będących powodem przewlekłego stanu zapalnego kolana i bólu oraz odnerwienia odsłoniętych, pozbawionych chrząstki fragmentów powierzchni stawowych poprzez tzw. mikrozłamania i forage. Powoduje to powstanie w tych miejscach ochronnej tkanki łącznej zastępującej utraconą chrząstkę. Artroskopia operacyjna: znieczulenie stawu kolanowego miejscowe – w przypadku wskazań również krótkotrwałe dożylne. Punktowe wejście do stawu kolanowego pod kontrolą kamery artroskopu. Usunięcie tkanek zwyrodniałych, powodujących stan zapalny i ból. Forage i rekonstrukcja zniszczonej powierzchni stawu kolanowego.

Zabieg przeciętnie trwa 30 minut. Zaraz po zabiegu pacjent wraca do domu. Raz dziennie zmienia opatrunek. Kontrola i usunięcie 2-3 szwów po około 2 tygodniach. Bardzo często stosowane są po zabiegu wkładki ortopedyczne mające na celu zmianę bądź wyrównanie obciążeń w stawie kolanowym.

W naszej Klinice leczymy corocznie tym sposobem bardzo wielu pacjentów od lat. Stosowane miejscowo znieczulenie kolana całkowicie wyłącza ból, równocześnie pozwalając na wykonywanie w/w zabiegu u pacjentów znacznie obciążonych innymi chorobami.

Osiągane wyniki zdecydowanie potwierdzają zasadność opisywanej metody leczenia.