Znaczną grupę chorych stanowią dzieci i młodzież, u których w wywiadzie brak jednoznacznych urazów stawów kolanowych. Bóle trwają niejednokrotnie przez wiele lat, z czasem nasilają się, uniemożliwiając ćwiczenia sportowe, a nawet dłuższe obciążenie, chodzenie. Jest zadziwiające, że przy tak wielkiej liczbie analogicznych przypadków jest tak rzadko rozpoznawana prawdziwa przyczyna w/w dolegliwości – chondromalacja rzepki (rozmiękanie chrząstki stawowej rzepki).

Chrząstka stawowa rzepki jak każda tkanka chrzęstna w każdym stawie powinna posiadać określone parametry dla ochrony warstw głębiej leżących – tkanki podchrzęstnej, kostnej. Chrząstka stawowa nie posiadając unerwienia obwodowego, w sposób mechaniczny chroni kość przed uciskiem, tarciem. W przypadku chondromalacji, czyli rozmiękania chrząstki, nie spełnia ona wymaganych warunków – sprężystości, twardości. Zbyt miękka, popękana lub z ubytkami jest przyczyną przenoszenia obciążeń głębiej – w warstwy unerwione, co powoduje ból i często objawy stanu zapalnego kolana.

Artroskopia operacyjna stawu kolanowego jest skuteczną metodą leczenia chondromalacji i lateralizacji rzepki. Leczenie chondromalacji i lateralizacji rzepki (rozmiękania chrząstki stawowej i boczno-skośnego ustawienia rzepki) w naszej Klinice wykonywane jest wyłącznie w znieczuleniu miejscowym. Zabieg trwa około 30 minut (punktowe wejście do stawu kolanowego pod kontrolą artroskopu) i polega na usunięciu rozmiękłej, popękanej, zniszczonej chrząstki stawowej rzepki oraz wydłużeniu troczków bocznych, umożliwiając bardziej centralne ustawienie rzepki i mniejsze jej przyparcie do kości udowej. Po kolejnych 30 minutach pacjent wraca do domu.

Często stosuje się stabilizator rzepki na 2-3 tygodnie. Kontrola i usunięcie szwów po około 2 tygodniach.

W/w zabieg nie powoduje istotnej przerwy w życiu szkolnym (krótkotrwałe zwolnienie ze szkoły, ok. 6 tyg. zwolnienie z zajęć wychowania fizycznego).